Nieuwsbrief oktober 2025

Beste leden,

Er zijn wat dingen te melden, dus onderstaand vindt u weer berichten die het bestuur aan u kwijt wil.
Wij hopen dat u deze nieuwsbrief daadwerkelijk leest.

Wat is de juiste weg

Wij hopen dat het niet te vaak gebeurt, maar recent ontvingen we een opzegging van een clublid die de webmaster van onze website had benaderd.
Natuurlijk komt het bericht dan wel door, maar het beste is een berichtje te sturen naar de secretaris van de club, hetzij via de mail, hetzij met een whatsapp.
Uiteraard is een melding bij een ander bestuurslid ook goed.
Aangezien we aardig naar het jaareinde gaan is het wellicht handig te vermelden dat als u met de gedachte speelt om het lidmaatschap te beëindigen dit tenminste een maand voor het einde van het lopende jaar dient te gebeuren in verband met het tijdig afmelden bij de Bond.

Delicaat onderwerp

We hebben het er eigenlijk nooit over en meestal willen we er ook niet aan denken, maar het is maar al te reëel om er wèl over na te denken.
In het clubhuis hangt een zogenaamde defibrillator, waarmee in geval van een acuut levensbedreigende situatie eerste hulp kan worden geboden bij hartproblemen.
Nu werd een bestuurslid benaderd door een lid van de vereniging die meedeelde dat zij niet gereanimeerd wilde worden in het geval dat dit bij haar nodig zou zijn. Aangezien niet aan iemands neus is af te lezen wat zijn of haar wens is in een dergelijk geval is het bestuur voornemens om bij de defibrillator een lijst op te hangen waarop mensen hun naam kunnen zetten, waarmee ze te kennen geven niet gereanimeerd te willen worden.

Contributie

Het duurt nog even, maar eind november kunt u weer de mail verwachten waarin u wordt gevraagd de contributie voor 2026 over te maken.
Het bedrag voor 2026 wordt €88,50.

Ruimte voor een keuze

Bestuur en wedstrijdcommissie willen in de komende weken iets nieuws uitproberen bij het samenstellen van partijen op de speelmiddagen.
We hebben gemerkt dat er bij een deel van leden de wens bestaat om ook op de club af en toe partijen te spelen die lijken op competitiewedstrijden.
Wat bedoelen we daarmee? In die partijen houden de spelers zich aan de regels van het spelreglement, waarbij je kunt denken aan markeren, op de juiste plek staan, meten als jouw team moet meten, een tegenstander niet afleiden met woord of gebaar.
Voor hen die naar toernooien gaan of aan competities meedoen is die manier van spelen een goede oefening.
Moet je een goede speler zijn om hier op de club aan mee te doen?
Nee, het gaat niet om het spelniveau, maar om de intentie waarmee je speelt.
Ook beginnende boulers kunnen aan deze partijen meedoen.
Hoe gaan we dit vormgeven?
Op 3 speeldagen worden er vooraf 2 zakken neergelegd, een zak met de W van wedstrijd en een zak met de R van recreant.
Je kunt zelf bepalen in welke zak jij je boule stopt.
We proberen dit uit op donderdag 30 oktober, zaterdag 1 november en donderdag 6 november.
Uitgangspunt is en blijft dat iedereen kan spelen.

Subsidie

Onze onvolprezen penningmeester heeft in zijn zoektocht naar mogelijkheden om de clubkas te spekken een balletje opgegooid bij DeoGratias.
Dit fonds dat geld beschikbaar stelt om het leven van mensen met een verstandelijke beperking wat mooier te maken, blijkt een initiatief van een echtpaar te zijn.
In het kader van de middagen die Atlantic Boules verzorgd voor bewoners van de Prinsenstichting had Henk DeoGratias aangeschreven en jawel de club ontvangt een eenmalige subsidie van €500,00. Geweldig!

Kerstbrunch en boulen

Op zaterdag 20 december wordt er een kerstbrunch met georganiseerd.
Uiteraard worden er ook partijtjes petanque gespeeld.
Informatie over aanvangstijd en kosten vind je binnenkort op een inschrijflijst in het clubhuis.

Met sportieve groeten,
mede namens het bestuur,
Roel Mooibroek

Nieuws van de wedstrijdcommissie

WAT GEWEEST IS

Eurotoernooi 27 september

Vandaag werd er weer een Eurotoernooi gehouden.
Er waren slechts 20 deelnemers die meededen.
Veel op vakantie of ziek? Geen idee waar dit aan te wijten was.
Onder leiding van Nel werden er 3 rondes gespeeld van 50 minuten.
Na 3 rondes waren er 3 spelers die 3 partijen gewonnen hadden, waarbij Karin van der Himst de beste was.
Hieronder de prijswinnaars:

1
2
3
4
5
6
7

Karin van der Himst
Erik Verheijen
Ruud Berkhof
Johan Mulder
Ria Giskes
Nicky van Kreel
Richard de Boer

3 +22
3 +17
3 +16
2 +16
2 +15
1 -3
0 -15

NPC

Zaterdag 20 september speelde het NPC-team haar 1e wedstrijd tegen ASV Celeritas 2 in Alkmaar.
Met enige moeite waren er 7 spelers beschikbaar.
Nel Duursma had haar vakantie eerder afgebroken en speelde 2 wedstrijden en niet zonder succes. Tweemaal winst.
Ook Piet Moret was erbij, die bereid was in te vallen, daar veel spelers nog genieten van hun vakantie.
Piet had een 100% score en was mede verantwoordelijk voor de 5-3 overwinning. Verder speelden Anja en Frans de Klonia, Hans Boon, Henk Stam en Martin Fennema. Een goed begin van de competitie, die over 2 weken verder gaat met een thuiswedstrijd tegen Badhoevedorp.
Bij mooi weer spelen we in de Koog, anders bij De Bouldozers in Zwaag.

NPC WEDSTRIJD TEGEN BADHOEVEDORP

Zaterdag 4 oktober speelde ons team tegen het team van Badhoevedorp.
In de eerste doubletten ronde speelden Hans Boon met Monique Halsema, Anja en Frans de Klonia en Nel Duursma met Roel Mooibroek.
Hans en Monique wonnen met 13-4,
Anja en Frans gaven geen punt weg en ze wonnen met 13-0,
Nel en Roel wonnen met 13-8. Frans,
Hans en Monique verloren in de tripletten ronde met 8-13.
Martin Fennema was ingestapt voor Anja en hij verloor met Nel en Roel in een superspannende partij met 12-13.
In de laatste ronde lieten Anja en Frans er wederom geen gras over groeien.
Ze wonnen met 13-3. Nel en Roel hadden het even wat lastiger, maar ze wonnen met 13-7.
Monique en Hans maakten er een regelrechte thriller van.
Nadat ze een paar keer achter hadden gestaan en een stand van 12-12 wisten ze de partij uiteindelijk naar zich toe te trekken met 13-12.
Dat leverde een winst van 6-2 op.

NPC WEDSTRIJD TEGEN PURMER BOULES

Vandaag 18 oktober mocht ons NPC team aantreden tegen het 1e team van Purmer Boules. Frans en Anja de Klonia, Hans Boon, Nel Duursma, Martin Fennema en Ivonne en Roel Mooibroek moesten het doen.
In de eerste ronde doubletten verloren Frans en Anja en ook Hans en Martin hun partij.
Alleen Nel en Roel wisten hun partij binnen te slepen.
Anja, Frans en Hans en ook Nel, Ivonne en Roel konden in de tripletten ronde geen potten breken en beide partijen gingen met ruime cijfers verloren.
Er was nog enige hoop om in de laatste doublettenronde de stand gelijk te maken, maar helaas dat was ijdele hoop.
Gelukkig geen Fanny tegen, maar wel twee keer 1-13 bij Frans en Martin en bij Ivonne en Roel. Nel en Hans deden het iets beter maar ook die partij ging met 6-13 verloren. In totaal dus verlies met 1-7.
Over twee weken bij en tegen Les Mille Iles hopen we het weer beter te doen.
Simon bedankt voor het scheidsrechteren en de foto’s.

EERSTE RESULTATEN BEKEND VAN DE WINTERCOMPETITIE DOUBLETTEN (WCD)

Als eerste is het heel positief om te melden dat er 7 teams van Atlantic Boules meedoen aan de WCD.
Vorig jaar waren dat er 4.
Vandaag werd de eerste ronde van in totaal 3 verspeeld.
Team 1 en 2 komen uit in de hoofdklasse,
Team 3 en 4 komen uit in de 1e klasse en
Team 5, 6 en 7 komen uit in de 2e klasse.
In de hoofdklasse doen 14 teams mee, in de 1e klasse 12 teams en in de 2e klasse 10 teams.
Team 1 met Jan Schurink en Johan Mulder wist 3 van de 5 partijen te winnen en staat daarmee op een gedeelde 5e plaats.
Team 2 met Frans de Klonia en Anja de Klonia (zij verving vandaag Richard Smis) wist 2 van de 5 partijen te winnen en staat daarmee op een gedeelde 7e plaats.
Team 3 met Johan Bruins en Antonio Montero wist 2 van de 4 partijen te winnen en staat daarmee op een gedeelde 5e plaats.
Team 4 met Annemarie Richter en Ruud Berkhof wist 3 van de 4 partijen te winnen en staat daarmee op een gedeelde 1e plaats.
Team 5 met Annie Kamminga en Wim IJsseldijk wist 2 van de 3 wedstrijden te winnen en staat daarmee op een gedeelde 2e plaats.
Team 6 met Ria Bart en Jos Haarman wist ook 2 van de 3 partijen te winnen en staat ook op een gedeelde 2e plaats.
Team 7 met Patricia de Haan en Klaas de Haan wist 1 van de 3 partijen te winnen en staat daarmee op een gedeelde 6e plaats.
Overwegend positieve resultaten, hopelijk volgende keer weer.
Op 9 en 23 november worden de volgende rondes gespeeld.

WAT KOMEN GAAT

Eurotoernooi zaterdag 25 oktober

Op zaterdag 25 oktober wordt er weer een Eurotoernooi gehouden.
Graag uiterlijk 13:20 uur aanmelden, zodat we 13:30 uur kunnen starten.
Graag gepast geld meenemen bij de inschrijving (2 Euro).

Eurotoernooi zaterdag 29 november

Op zaterdag 29 november wordt er nog een Eurotoernooi gehouden.
Graag uiterlijk 13:20 uur aanmelden, zodat we 13:30 uur kunnen starten.
Graag gepast geld meenemen bij de inschrijving (2 Euro). 

NPC

Programma komende maand:
 1 november Les Mille îles2 – Atlantic Boules 1
15 november Atlantic Boules 1 – De Meteoor 2
29 november PUK 3 – Atlantic Boules 1
De aanvang is om 12:00 uur.

WCD

De WCD wordt op 9 november vervolgt op de volgende locaties:
Bij Purmer Boules spelen team 1 en 2.
Bij PC Ҫa Roule spelen team 3, 4 ,5, 6 en 7.
De aanvang is om 10:00 uur.